بازی‌های روایتی

بازی تعاملی

در ابتدا اگر بخواهیم توضیحی درباره این سبک بازی بدهیم باید بگوییم به زبان ساده هر بازی‌ای که شما در آن با تصمیم‌گیری مسیر بازی را عوض میکنید یا بطور کل بازی‌هایی که شما حق انتخاب دارید جزیی از بازی‌های روایتی چند گزینه‌ای(multi-choice narrative games)به حساب می‌آیند.
در حالی که بسیار از کمپانی‌های بازی‌سازی به دنبال گرافیک بیشتر و قوی‌تر کردن اکشن بازی‌ها هستند. خیلی از بازی‌سازهای دیگر الویتشان فرق میکند، آن‌ها دنبال داستان‌های بسیار قوی و تعامل هرچه بیشتر با مخاطب‌‌اند ، بازی‌هایی مثل فیلم که سرنوشت آن دست توست، یا کتابی که تو خودت آن را مینویسی و به هر شکل که بخواهی تمامش میکنی، مثل صفحه‌ای نقاشی که نقاش به چیزی شک دارد و از تو میخواهد آن شک را با سلیقه خودت برطرف کنی چون آن تابلو برای توست.
امروزه با پیشرفت صنعت بازی در زمینه بردگیم و بخصوص بازی‌های ویدیویی این ایده‌ای جدید کم‌کم به بازی‌ها اضافه شد که دیگر داستان‌‌‌ها شما را در بازی به پیش نمیبرند، بلکه شما سرنوشت داستان بازی را رقم میزنید، استقبال از این سبک بازی امروزه بسیار زیاد بوده که حتی در بازی بسیار محبوب جی تی ای در قسمتی از این موضوع استفاده شده (جی تی ای(v (فقط قسمت داستانی) ، از بازی‌ بسیار شاخص و مطرح در این زمینه میتوان بازی life is strange را مثال زد که تاثیر مخاطب بسیار بسیار زیاد است و زیبایی بازی غیرقابل انکار می‌باشد.
این سبک بازی دریچه‌ای جدید را به دنیای بازی باز کرده و طرفداران بسیاری را جذب خود کرده که چالشی برای هرکس ایجاد می‌کند‌،
اعمالی که در بازی انجام میدهد و تصمیماتی که میگیرد نتیجه‌ آن ها را میبیند و مخاطب را به فکر فرو میبرد که چه شخصیتی دارد.
نویسنده‌ی بازی در این سبک عقاید خودش را تحمیل نمیکند تا با دادن پند و نصیحت بگوید چه چیزی درست و اشتباه است و خود مخاطب با چشیدن سختی‌ها و خوشی‌ها خودش را محک میزند.
در ایران نیز مجموعه اسکیپ‌می در حال کار کردن بر روی این سبک بازی هست که تلاش اول ما بازی SAM بود در فرمت بات تلگرام که معما هم نقش مهمی در بازی داشته و چالش‌های بزرگی هم برای اسکیپ‌می هم برای مخاطب بوجود آورده. بعد از نظرات شما دوستان و بررسی های مجدد همچنان در تلاش برای پیشرفت بیشتر در این زمینه هستیم و بازی جدیدی در این سبک با اصلاحات و ایده‌های جدید فراوان در حال آماده سازی هست که امیدواریم از آن لذت ببرید.
Escape Reality Live The Fantasy